Cum ar putea fi revoluționată industria parfumurilor datorită tehnologiei
Crearea parfumurilor a fost considerată, multă vreme, o artă fină. Parfumieri petrec decenii întregi învățând să combine arome, dar inteligența artificială încearcă să se strecoare și în această activitate.
Abilitatea de a crea un parfum este una foarte umană – la urma urmei, mirosurile sunt cel mai puternic factor declanșator de amintiri, emoții și stări, potrivit științei. Compania de parfumuri Symrise, a cărei clienți includ nume mari, precum Estée Lauder și Donna Karan, caută să includă în industria plină de tradiții a parfumurilor ceva modern – inteligența artificială.
Astfel, compania IBM a dezvoltat un algoritm care studiază ce formule de parfumuri se găsesc pe piață și compară ingredientele cu informații de tipul zona geografică de răspândire a acelor parfumuri și vârsta consumatorilor. Algoritmul a fost creat de Thomas J. Watson Research Center și a fost denumit Philyra.
Philyra poate să dezvolte noi parfumuri, destinate unor categorii foarte specifice de populație. Potrivit executivului Achim Daub de la Symrise, compania a vândut deja două parfumuri a căror rețete au fost concepute de inteligența artificială către compania O Boticário. Cele două parfumuri au primit recenzii foarte bune în testările de tip focus-grup și vor fi vândute în cele 4.000 de locații ale magazinului începând cu 2019.
Cum poate însă un algoritm să înțeleagă toate componentele umane ale unui parfum – căldura, senzualitatea, răceala, dulceața? Cu ajutorul datelor demografice. Symrise au oferit celor de la IBM cu privire la parfumurile care se vând cel mai bine și în ce țări au succes, profilul cumpărătorilor și ce categorii de vârstă preferă anumite parfumuri. Astfel, algoritmul Philyra creează noi rețete de parfumuri, menite pentru anumite categorii de oameni.
„La fel cum un învățăcel ar învăța de la maestru ce combinații de ingrediente ar merge bine, de exemplu ce substituent ar fi bun pentru uleiul de portocale și când, sau când să adaugi ulei de trandafiri în loc de lămâie, învățarea automată va crea un parfum bazându-se pe ce formulă a mers cel mai bine”, a explicat Richard Goodwin, cercetător la IBM care a participat la dezvoltarea inteligenței artificiale Philyra.
Conform dezvoltatorilor de la IBM, Philyra va fi un fel de învățăcel cu care vor lucra marii parfumieri. Desigur, e imposibil să nu te gândești că asta ar putea, în timp, să înlocuiască învățăceii umani – dar să ne consolăm cu gândul că e prea devreme să ne facem griji pentru asta.